Planera in!!

Körde lite gym med Viktor och Drews i går. Så jäkla kul!!! De var lite slitna efter träningar med laget och skulle ha hårda pass denna vecka så jag fick tänka om. Tänkte att de skulle få kötta lite. Men det fick bli lite medicinboll kast, hopprep, utfallsgång, mage, rygg och stabilitet. De kämpa på riktigt bra och jag tror de tyckte de var roligt. Det tyckte iaf jag. :P En av fördelarna med att jag är med när de tränar är att jag kan anpassa träningen efter hur de mår och känner i kroppen, så att de inte skadar sig eller blir ännu mer slitna.

En av sakerna många glömmer bort när de tränar är hur viktigt det är med VILA och KOST!! Tränar man bara på och missar någon av dessa delar så kommer inte träningen ge de resultat som man hoppats på, och risken för att man skadar sig blir större. Så planera in, inte bara träningen, utan vila och kosten också. Apropå kosten, Viktor ringde mig tre gånger i går och fråga om vad han skulle äta innan träningen, efter träningen och när han skulle storhandla. Gillar hans engagemang :D Att tajma kosten är lika viktigt som att äta rätt. Träningen bryter ju ner och kosten och vilan bygger upp kroppen. Så planera in en slappdag vid poolen/stranden i sommar :D

……/frida

Share on FacebookTweet about this on TwitterEmail this to someone- DELA INLÄGGET!

Det här inlägget postades i Fys. Bokmärk permalänken.


4 svar till Planera in!!

  1. Anna-Karin skriver:

    Hej
    jag har en kille som spelar innebandy och har fått chans i A-Laget och kör försäsongsträning för fullt. Jag är lite villrådig på vad han ska äta när han kör så många pass.Var kan man hitta info på mat och diverse. Har du tips är jag jättetacksam.
    Anna-Karin

    • frida skriver:

      Hej.
      När man tränar mycket är det viktigt att äta ordentligt. Mycket, rätt och ofta. Kolhydrater i form av fullkorn, mycket protein, rätt fett, mycket frukt och grönsaker. Det är viktigt med timing när det gäller kost. Ca: 2 h innan träning (beroende på vad man ska träna, styrketräning kan man äta mer tätt inpå passet än konditionsträning) bör man få i sig något ordentligt, sen direkt efter passet. Se till att maten är av bra kvalité och är varierad. Hoppas du blev lite smartare av detta svar =) Lycka till! Med vänlig hälsning Frida

  2. funderande skriver:

    Hej mitt lag som lirar i div 1 i innebandy damklass kör ren fys.. alltså inga intervaller, backträning eller längre distanser.. och jag har pratat runt lite med andra kompisar som lirar i elitserien och dom kör mycket efter fridrottens grejer typ tränar löpteknik och så.. medans det känns som att vi kör efter hockeyns grejer ( vi har en gammal hockeytränare till fystränare) så jag undrar liksom vad som är rätt för en innebandyspelare igentligen? känns som att det vi kör nu kommer göra oss stakra men väldigt osnabba och osmidiga…

    • frida skriver:

      Hej.
      Vad menar du med ”ren” fys? Styrketräning eller?
      Jag tror att många innebandylag kör ”ols-school-hockey” fys, vilket inte ens ofta är rätt för hockeyspelare. Det viktigare är att utgå ifrån innebandyn, hur ser den ut, vad behöver vi vara starka i för att kunna spela och inte skada oss, hur ser intervall tiderna ut på planen, vad har spelarna för svagheter och vad behöver de träna upp, osv. Fråga din tränare vad meningen är med övningarna/träningarna? Varför ni tränar på det sättet? Osv….
      Lycka till!! Med vänlig hälsning Frida

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>