Dagens/Veckans/Årets/Decenniets/Århundradets/Milleniets tips? Bli av med dina löpar-smärtor NU!

På jobbet en helt vanlig dag kom vi in på mitt sjukgymnastbesök och mina löparproblem. Efter att grundligt ha förklarat mina problem (läs nämnt de lite snabbt) för en på jobbet som är nykommen tillbaka från semestern fick jag veta att hon har samma problem, löparknä. men att hon inte lider utav det.

Var nyss ute och provade detta fantastiska sätt att springa på, något som är så logiskt så det är skrattretande. Hon sa att man skulle springa på tårna, inte på hälarna och vara lätt framåtlutad men att det i början kunde kännas i vaderna (det gjorde det minsann) men att det gick över efter ett par gånger samt att känningarna i knät inte skulle infinna sig och så vidare och så vidare… kort och gott lät det i mina öron : ALLA dina problem skulle försvinna ur världen. Och ärligt talat gjorde det det också. Första gången i mitt liv (läs de senaste 2 månaderna) kunde jag springa felfritt utan smärta och det var nästan så att jag gillade att springa. Ska vi se om jag klarar av att ta en löparrunda imorgon på morgonen med.

Genom att springa på tårna utnyttjas ”flexen” och det blir inte lika stor belastning, det flyter lättare, känns bättre (när man kommit in i det) och man studsar iväg, tänk er en basketspelare som Rudy Mbemba som är kortare än mig men ändå når upp till en korg en bra bit över marken, han utnyttjar spänsten vilket man gör vid  löpning på tårna. När man ”rullar” med hälen (normalt löparsätt?) blir det större belastning på hälen, knäna, ryggen m.m. och problem kan uppstå. Även vi som pronerar och superar (trampar inåt och utåt) med foten ska tydligen slippa problem pga det (dock kan jag ej bekräfta)

Så till er som lider av benhinne-skit, ont i knäna, ont i anklar m.m.
PROVA ATT SPRINGA PÅ TÅ INTE PÅ HÄLEN LÄTT FRAMÅTLUTAD. Det kommer göra underverk.

Detta kanske förändrar röstningen som pågår ute till höger högst upp? ;) haha
Glöm inte att rösta samt skicka ett mejl med alternativet ni röstade på till malvaktsbloggen@hotmail.com för att vara med i utlottningen av ett pris!

Share on FacebookTweet about this on TwitterEmail this to someone-DELA INLÄGGET!
Det här inlägget postades i Egna karriären. Bokmärk permalänken.


3 svar till Dagens/Veckans/Årets/Decenniets/Århundradets/Milleniets tips? Bli av med dina löpar-smärtor NU!

  1. Ali skriver:

    Hej,
    Att springa på tår kommer ge andra problem tyvärr. Men funkar gör det för att avlasta benhinnerna gör det.

    • Anton Karlsson skriver:

      Vad ger det för problem? För än så länge kan jag bara se fördelar med det förutom att jag fått skavsår på några tår samt träningsvärk i vaderna:)

  2. Hej skriver:

    Jag är rätt så säker att det inte kommer ge några andra problem, jag själv har sprungit så dom 3 senaste åren och mitt löpsteg har förbättras enormt mycket. Det är ju bara prova att springa barfota så känner man hur ditt (allas) naturliga löpsteg är. Ganska övertygad om att hällöpning ger mer skador.

    Så fortsätt springa så, speciellt om dina smärtor försvinner!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>